פשיטת רגל עדיין קיים ?

נכתב ע"י עו"ד שמשון רוקח

רבים מבינים כיום כי הדרך ליציאה לחופש כלכלי לאחר כניסה לחובות כבדים היא באמצעות תהליך של פשיטת רגל. את התהליך הזה חשוב להבין היטב, לבצע אותו בסיוע עו"ד מומחה ולעמוד בתנאים שמציב בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל. משרדנו, מסייע בתהליך זה מתחילתו ועד סופו – עד ליציאה מוחלטת מהחוב.

ההגדרה של "פשיטת רגל" השתנתה עם השנים, וכיום מושג זה כבר אינו נמצא בשימוש. בעבר, הליכי פשיטת רגל היו מבוצעים לפי "פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980", שבה הוגדר התהליך: "הליך חדלות פירעון על חייבים יחידים". אם חברה פושטת רגל היא למעשה מבצעת תהליך של פירוק.

תהליכים אלה עברו שינויים ממשיים לאורך ארבעת העשורים מאז שנחקקה פקודת פשיטת הרגל, ולמעשה תהליך פשיטת הרגל הוחלף בחקיקה מחודשת הנקראת "חדלות פירעון ושיקום כלכלי". תהליכים שנפתחו אחרי 15.9.2019 מבוצעים בהתאם לשיטה החדשה, שבה חלק מהתיקים מתנהלים בהוצאה לפועל ולא בבתי המשפט. זאת, כל עוד החוב עומד על סכום שאינו עולה על 149,559.6 ₪, ניתן לפתוח בהליכי חדלות פירעון בהוצאה לפועל. חובות של יחידים בסכום גבוה יותר מנוהלים על ידי הממונה על הליכי חדלות פירעון במשרד המשפטים ובתי משפט שלום שהוסמכו למטרה זו.

שינויים בחוק הליכי חדלות פירעון לגבי יחידים בעלי חובות בסכום נמוך

בשנת 2021 עודכן החוק העוסק בחדלות פירעון ונוספו לו סעיפים המאפשרים לחייב המזהה כי הוא נקלע למשבר כלכלי להקדים תרופה למכה ולהתחיל בתהליך חדלות פירעון לחישוב מקל של החובות. את העדכון ניתן לראות בסעיף 186 לחוק חדלות פירעון במילים: "יחיד רשאי לפתוח בהליכי חדלות פירעון גם אם סך חובותיו אינו עולה על 149,559.6 שקלים חדשים, לפי הוראות פרק זה, ובלבד שהוא נמצא בחדלות פירעון או שהצו יסייע כדי למנוע את חדלות פירעונו”.

חשוב לשים לב כי מדובר בטיפול בחוב של אדם יחיד. במקרה של חברה ההליך ינוהל כפי שהיה קודם לכן, על ידי בית־המשפט ויכונה הליך "פירוק חברה".

כיצד הליך זה מתנהל?

לפני שפונים לשירותיו של עורך דין פשיטת רגל רצוי להכיר על קצה המזלג את הדרך שבה מתנהל הליך חדלות פירעון בהוצאה לפועל, ובאילו פעולות מקדימות כדאי לנהוג.

ראשית, רצוי להסתייע בשירותיו של עורך דין ולפרוש בפניו את התמונה המלאה של מצבכם המשפחתי והכלכלי. בין הנתונים החשובים שהוא יצטרך לדעת: מי מתגורר בתא המשפחתי שלכם, כמה משכורות נכנסות בכל חודש והאם יש לכם מקורות הכנסה נוספים כמו קצבאות, פנסיה או שכר דירה. לאחר מכן, יש לבנות רשימה של כל ההוצאות החודשיות הקבועות שלכם לרבות חשבונות הבית, הוצאות על רכב, תשלומי הלוואות (גם אם אתם נמצאים בפיגור), תשלומים עבור מוצרים שרכשתם ועוד. כל ההוצאות הללו נבדקות מול ההכנסות וישמשו מאוחר יותר ככלי להמחשת חדלון הפירעון (חוסר היכולת לעמוד בחוב בהתאם להכנסות).

בשלב הבא, עורך הדין יגיש בקשה ל"צו פתיחת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי". הבקשה מוגשת באופן ידני או מקוון.

לאחר מכן, אם רשם ההוצאה לפועל החליט לאשר את הצו תופק תוכנית תשלומים שבה על החייב לעמוד למשך תקופת ביניים. תוכנית זו תהיה מבוסס על ההוצאות וההכנסות שהגיש בדו"ח בתחילת התהליך, והיא עשויה להתעדכן בהמשך אם השכר החודשי של המשפחה עולה מסיבות כלשהן.

בסוף תוכנית השיקום הכלכלי, אם החייב עמד בכל התחייבויותיו הוא יוכל לקבל הפטר מיתרת החוב ולהתחיל בדרך חדשה. הנושים, בשלב זה, לא יוכלו לתבוע ולו שקל אחד יותר מהסכום שהוקצב לכל אחד מהם, כאשר רשמי ההוצאה לפועל מעניקים עדיפות גבוהה יותר לנושים פרטיים וכן לחובות שבוטחו באמצעות שעבוד של נכסי החייב (את הסדר המלא של העדיפויות בתשלומים לנושים אפשר לראות בסעיפים 244–250 לחוק "חדלות פירעון ושיקום כלכלי).

מדוע חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין בתהליך?

תהליך היציאה מהחובות אינו פשוט, והוא דורש עמידה בתנאים הנוקשים שקובע רשם ההוצאה לפועל. ככל שהתשלומים החודשיים יהיו נמוכים יותר, כך קיים סיכוי סביר יותר לשלמם ולקבל הפטר משאר החובות. לכן, חשוב לקבל ליווי של עורך דין מחיקת חובות מנוסה בתהליך, כדי למזער את הסכום שתצטרכו לשלם מתחילת "חדלות הפירעון" ועד סופה".

לקבלת ייעוץ מקיף בנושא פשיטת רגל וחדלות פירעון, פנו עוד היום למשרדנו ונשמח לסייע לכם.

✔ ביטול הגבלות ועיקולים ✔ ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ ✔ ביטול הגבלת רישיון נהיגה ✔ ביטול עיקול משכורת ✔ אישור לפתיחת חשבון בנק ✔ אישור לפתיחת עוסק מורשה ✔ מחיקת חובות ✔ הסדרים מול רשויות ✔ איחוד תיקים ✔ הסדר נושים ✔ הפטר חובות ✔ הסדר בנקים ✔ פשיטת רגל ✔ פירוק חברה ✔ הוצאה לפועל ✔ שיקום כלכלי

אהבת? שתף באמצעות:

אולי יעניין אותך גם....

פשיטת רגל עדיין קיים ?

18/04/2022

רבים מבינים כיום כי הדרך ליציאה לחופש כלכלי לאחר כניסה לחובות כבדים היא באמצעות תהליך

חדשות המשרד

מחיקת חובות למעוטי יכולת

18/04/2022

פעמים רבות בעלי חוב קוראים בעיתונות הכלכלית על "תספורת" המבוצעת לאיילי הון שנקלעו לקשיים ואינם

חדשות המשרד

הסדרי חובות מול בנקים

18/04/2022

הבנק מבקש מכם לשלם סכום גבוה על הלוואה שלא הוחזרה בזמן, כרטיסי אשראי שהגיעו לתקרה

חדשות המשרד

עורך דין הוצאה לפועל: מסייע לצאת מהחוב

18/04/2022

מכתב נוסף מגיע לתיבת הדואר, וכותרתו: "התראה לפני פתיחת הליכים בהוצאה לפועל". מכתב זה נועד

חדשות המשרד

הטוב הרע והלא נעים בחוק חדלות הפירעון החדש.

18/04/2022

חוק חדלות פירעון החדש,בשמו המשפטי, "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – תשע"ח 2018 , ייכנס

חדשות המשרד

הפטר חובות: יוצאים לדרך כלכלית חדשה

18/04/2022

חייבים רבים שמעו על האפשרות לקבלת זכות למחיקת חלק מסכום החוב, אך אינם יודעים כיצד

חדשות המשרד

לייעוץ עם עו"ד מומלץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו