הפטר חובות: יוצאים לדרך כלכלית חדשה

נכתב ע"י עו"ד שמשון רוקח

חייבים רבים שמעו על האפשרות לקבלת זכות למחיקת חלק מסכום החוב, אך אינם יודעים כיצד לבצע את התהליך ומהם התנאים המקדימים לקבלת הפטר זה.

משרדנו מטפל במקרים רבים שבהם נושים דורשים סכומים גבוהים משמעותית מיכולתו של החייב לשלם, ולכן יש להתחיל בהליך מסודר לקבלת ההפטר. חשוב להכיר את השינויים שהיו בחקיקה בתחום וכיצד מתקבל ההפטר היום

הפטר חובות עד יוני 2002

בין התאריכים 6.9.2015 ועד ל- 16.6.2020 חייבים שהוגדרו כמוגבלים באמצעים שעמדו בתנאי החוק יכלו להגיש בקשה לקבלת צו הפטר אצל רשי ההוצאה לפועל. עם זאת, לאחר שהתקבל "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי" ונכנס לתוקף, הבקשות בפורמט הקודם בוטלו. כיום, ההכרזה על חייב מוגבל באמצעים התבטלה, וכל חייב צריך למעשה לשלם סכום קטן לאורך תקופה קצובה כדי לזכות בפטור.

חשוב לדעת כי אדם שהוכרז בעבר כמוגבל באמצעים עד אמצע ספטמבר 2019 יזכה לשמור על הגדרה זו, ולכן לא יהיה מחויב בתשלום החוב. חייבים שלא זכו לסיים את ההליך עד תאריך זה נאלצו לעבור את התהליך הבירוקרטי המעודכן של "חדלות פירעון".

מה ההבדלים בין החוק הישן לחוק החדש?

החוק החדש, שנכנס לספר החוקים בתשע"ח-2018, נועד להסדיר מספר עוולות שפגעו הן בנושים והן בחייבים בעבר.

ראשית, בעבר במקרה שחייב הוכרז כ"חייב מוגבל באמצעים", הנושים לא היו יכולים לגבות ממנו את כספם. המפסידים היו נושים מוסדיים כמו: בנקים וחברות המעניקות הלוואות חוץ־בנקאיות, לצד נושים פרטיים כמו: נותני שירותים, אימהות הזקוקות לדמי מזונות ובעלי נכסים שלא קיבלו את שכר הדירה. בניגוד לכך כיום, על פי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי משנת 2018, רשמי ההוצאה לפועל דואגים שהנושים יקבלו את כספם, על פי סדר קבוע מראש, כאשר לנושים הפרטיים יש עדיפות גבוהה יותר (למעט במקרה שמדובר בחוב המגובה בערבות של נכס).

שנית, החוק החדש מרחיב את הסדרי החוב והאפשרות לקבלת הפטר לא רק לחייב מוגבל באמצעים, אלא גם לכלל החייבים. כל עוד הם מסוגלים להסדיר חלק מחובותיהם, הסכום נפרס לתשלומים סבירים לתשלום חלקי של החוב, כאשר שאר החוב זוכה להפטר אם החייב עמד בתשלומיו.

הוצאות משפט כנגד הנושים/החייב

יתרון נוסף שיש לחוק החדש בתהליך הפטר חובות הוא הפחתת העומס על בתי־המשפט, מחד, והפחתת העלויות המשפטיות של תהליך הפטר החובות.

בשנים קודמות, גם חובות קטנים היו מגיעים לבתי המשפט ויצרו עומס רב על מוסדות אלה. שני הצדדים היו צריכים לשכור את שירותיהם של עורך דין הפטר חובות מנוסה, כדי שיציג בפני בית המשפט את הסיטואציה מנקודת ראותו של כל אחד מהצדדים. כיום, מרבית ההליכים עד לסכום של כ-150,000 ₪ מתנהלים בהוצאה לפועל.

כדי להמחיש את הסכומים העצומים שהיו נדרשים כדי לעמוד בהוצאות ניתן לבחון את פסק הדין של ליאת הר ציון, בבית משפט השלום בנתניה (ת"א (נתניה) 62469-11-19), שדנה בתיק של חייב מוגבל באמצעים וחייבה את התובע להפקיד כערובה להבטחת הוצאות הצד הנתבע סך של 7,500 ₪. לדבריה, הדבר נועד "למען אי נעילת שערי בית המשפט בפניו", "תוך התחשבות במצבו הכלכלי". הליכים המתבצעים מול רשמי ההוצאה לפועל, בניגוד להליך משפטי בבית המשפט, הם בסכום נמוך משמעותית, וכרוכים בתשלום של אגרות סמליות לרשות ההוצאה לפועל.

סיוע של עורך דין הפטר חובות בתהליך

לאור האמור לעיל ניתן להבין את החשיבות הרבה שיש כיום להתחלת תהליך של הפטר חובות במסלול של חדלות פירעון בסיוע עורך דין הפטר חובות מנוסה.

הוא יכול להציג בפני בית־המשפט את מצבו הפיננסי של החייב ואת התחייבויותיו הקודמות, ולמעשה ליצור את התשתית לקביעה של הסדר תשלומים נוח שבו החייב יוכל לעמוד כדי לזכות להפטר מיתרת החוב.

בניגוד לעבר שמספיק היה להראות תלושי משכורת בסכום נמוך והיעדר נכסים על שם החייב, יש להציג כיום את הסיטואציה המשפחתית המורכבת ואת הדרך שבה נוצר החוב לאורך זמן. כמו כן, חשוב להראות כי חוב זה נוצר בתום לב וכי החייב מעוניין בשיקום כלכלי, כדי לצאת לדרך חדשה לאחר קבלת ההפטר.

מעוניינים להתחיל בתהליך קבלת הפטר חוב? במשרדנו תוכלו לקבל את כל המידע וייעוץ מקיף בנושא! פנו עוד היום למשרד וגלו כיצד משפחות רבות לפניכן הפכו חוב מעיק להזדמנות לשיקום כלכלי.

✔ ביטול הגבלות ועיקולים ✔ ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ ✔ ביטול הגבלת רישיון נהיגה ✔ ביטול עיקול משכורת ✔ אישור לפתיחת חשבון בנק ✔ אישור לפתיחת עוסק מורשה ✔ מחיקת חובות ✔ הסדרים מול רשויות ✔ איחוד תיקים ✔ הסדר נושים ✔ הפטר חובות ✔ הסדר בנקים ✔ פשיטת רגל ✔ פירוק חברה ✔ הוצאה לפועל ✔ שיקום כלכלי

אהבת? שתף באמצעות:

אולי יעניין אותך גם....

הפטר חובות: יוצאים לדרך כלכלית חדשה

18/04/2022

חייבים רבים שמעו על האפשרות לקבלת זכות למחיקת חלק מסכום החוב, אך אינם יודעים כיצד

חדשות המשרד

הסדרי חובות מול בנקים

18/04/2022

הבנק מבקש מכם לשלם סכום גבוה על הלוואה שלא הוחזרה בזמן, כרטיסי אשראי שהגיעו לתקרה

חדשות המשרד

עורך דין הוצאה לפועל: מסייע לצאת מהחוב

18/04/2022

מכתב נוסף מגיע לתיבת הדואר, וכותרתו: "התראה לפני פתיחת הליכים בהוצאה לפועל". מכתב זה נועד

חדשות המשרד

הטוב הרע והלא נעים בחוק חדלות הפירעון החדש.

18/04/2022

חוק חדלות פירעון החדש,בשמו המשפטי, "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – תשע"ח 2018 , ייכנס

חדשות המשרד

עורך דין חדלות פירעון לשירותכם

18/04/2022

כאשר החוב בתיק אחד או בכלל התיקים מצטברים , והגעתם למצב שבו אינכם יכולים לפרוע

חדשות המשרד

פשיטת רגל עדיין קיים ?

18/04/2022

רבים מבינים כיום כי הדרך ליציאה לחופש כלכלי לאחר כניסה לחובות כבדים היא באמצעות תהליך

חדשות המשרד

לייעוץ עם עו"ד מומלץ ללא התחייבות השאר פרטים עכשיו